Daniel THOMIERES

Professeur de Littérature Américaine
Spécialités

Littérature américaine
Psychanalyse et littérature
Herméneutique et interprétation des textes

Publications - Livres

Festschrift/Mélanges en l’honneur de Pierre Frath, direction René Daval, Emilia Hilgert et Daniel Thomières, CIRLEP, Université de Reims Champagne-Ardenne, 2014.

Des Mots à la pensée : Onze variations sur l’interprétation des textes, Éditions Épures, 2016

Publications - Articles

« La voiture sur la nappe ou la jouissance du puritain dans “Will You Please Be Quiet, Please?” de Raymond Carver », Imaginaires, Presses Universitaires de Reims, n° 7, 2001.

« Milkman’s Flight : The Concept of Flight in Toni Morrison’s Song of Solomon », British and American Studies, 2002.

« Y a-t-il un homme dans The Red Badge of Courage de Stephen Crane ? », in Imaginaires, n° 8, Presses Universitaires de Reims, 2002.

« Le Comique en questions : Mark Twain, Huck Finn et nous », Les Langues modernes, n° 4, 2003.

« “Benito Cereno” d’Herman Melville : voix et pouvoir », in Imaginaires, n° 10, 2004.

« Raymond Carver “The Father” : Some Thoughts about Identity », Journal of the Short Story in English, Spring 2004, n° 42.

« Le moi et le monde : interaction de rythmes dans “The Moose” d’Elizabeth Bishop », Imaginaires, n° 11, 2005.

« L’angliciste et le mal : la leçon d’Herman Melville et de William Styron », Les Langues modernes, n° 2, 2006.

« Chaos and Literature : Twelve Easy Introductory Propositions », Imaginaires, n° 12, 2008.

« Quelques variations sur le cadre et l’erreur : la répétition et la différence dans The Optimist’s Daughter de Eudora Welty », Imaginaires, n° 12, 2008.

« Diagnosis and Ethics in Richard Ford’s A Multitude of Sins », Renascence, 61/1, Fall 2008.

« Séduction et herméneutique dans Lolita de Vladimir Nabokov », in Lolita, ouvrage dirigé par Didier Machu et Taïna Tuhkunen, Éditions Ellipses, 2009.

« Agape et Nomen : assomptions et préférences dans le “Bartleby” d’Herman Melville », Res per Nomen, 2009.

« “The reader may choose among these theories”: The Impossibility of Choice in The Scarlet Letter by Nathaniel Hawthorne », Imaginaires, n° 13, 2010.

« An Experiment in Ethics: Inventing a People in John Steinbeck’s The Grapes of Wrath », BAS British and American Studies, vol. 15, 2010.

« La blessure et le langage : Laurence Sterne et Federico Garcia Lorca entre pouvoir et puissance », Res per Nomen, volume 2, 2010

« Déplacements dans Sophie’s Choice de William Styron : du texte de la valeur à la valeur du texte », CRAS Canadian Review of American Studies, 41/3, 2011.

« Beyond Interpretation: From the Missing Kernel to the Missing People », Imaginaires, n° 14, 2011

« Man’s Way and Woman’s Way in The Autobiography of Miss Jane Pittman by Ernest J. Gaines », Mississippi Quarterly, 64/1-2, Winter-Spring 2011.

« Du texte de la valeur à la valeur du texte : interprétation et pragmatique », in Qu’est-ce qui fait la valeur des textes? Direction C. Chollier, Éditions Épures, 2011.

« Evil in the Pueblo : Possibilities of Life in N. Scott Momaday’s House Made of Dawn », Imaginaires, n° 14, 2011.

« The Pragmatism of Walls, with a Little Help from Robert Frost », Teaching American Literature: A Journal of Theory and Practice, 5/1, Spring 2012,.

« Comment elle a réussi à échapper aux machinations d’Aristote, ou Emily Dickinson et l’écriture de la blessure », Res per Nomen, n° 3, 2012.

« John Steinbeck’s The Grapes of Wrath : Representing a People That Is Missing », Imaginaires, n° 14, 2012.

« Time and the Wound in Tristram Shandy: The Sense of a Quest », The Criterion, III/1, March 2012.

« Tennessee Williams and the Two Streetcars: Towards a Theory of Desire », Midwest Quarterly, LIII/4, Summer 2012.

« Is Sex Necessary?: Tristram Shandy’s Bend Sinister », Philologia: Studia Universitatis, n° 13, 2012.

« When Tristram Meets Nannette: An Inquiry Into Sexual Anxiety in Laurence Sterne’s Tristram Shandy », PsyArt Journal, 2013

« Narcissism and Death in the American Novel: The Theoretical Problems Raised by The Ending of Kate Chopin’s The Awakening », Aktuak’nye problemy lingvistiki i gumanitarnyx nauk / Problèmes actuels de linguistique et des sciences humaines, R.U.D.G. (Université de l’amitié des peuples, Moscou), 2013.

« “He fumbles with your Soul” : Emily Dickinson entre le piano et l’univers », Savoirs en prisme, n° 2, 2013.

« Being and Time in Ernest Hemingway’s “Cat in the Rain” », Journal of the Short Story in English, n° 60, 2013.

« Sons but not Lovers: Fatherhood and Identity in Three Classic American Novels », Journal of Language, Literature and Culture, 60/1, 2013.

« Never for Granted: Literary Texts and the Power of Words », Imaginaires, n° 18, 2014.

« The Words that Enslave and the Words that Liberate in Toni Morrison’s Beloved », Imaginaires, n° 18, 2014.

« Peut-on déplier les pilules de papier de Sherwood Anderson ? », Mosaic, 47/3, 2014.

« The House of Mirth d’Edith Wharton : la chance et le silence », Cycnos, n° 31, 2014.

« Stephen Crane : le pouvoir et l’impuissance de la dénomination », in Festschrift/Mélanges en l’honneur de Pierre Frath, direction René Daval, Emilia Hilgert et Daniel Thomières, Éditions Épures, 2014.

« Emily Dickinson: What is Called Thinking at the Edge of Chaos? », Journal of Philosophy: A Cross-Disciplinary Inquiry, VIII/20, Fall 2015.

« Woman Trouble in Mississippi: The Empty Symptom of Sanctuary », PhiN. Philologie im Netz, n° 71, 2015.

« An Experiment in Identity: Kate and Edna in The Awakening by Kate Chopin », Open Latch Publications, 2015.

« H.D.’s Trilogy: The Multiplicity of Being », Enthymema, n° 12, 2015.

« All is not Gold: Fatherhood and Identity in Arthur Miller’s Death of a Salesman », PsyArt Journal, 2016.

« La poupée et les raisins : l’interprétation des mots à la pensée », in Des Mots à la pensée : Onze variations sur l’interprétation des textes, Éditions Épures, 2016

« Le possible et la littérature : “After Great Pain” d’Emily Dickinson (1862) », in Des Mots à la pensée : Onze variations sur l’interprétation des textes, Éditions Épures, 2016.

« Kate Chopin’s The Awakening, or the Limits of Identity », Psychology and the Arts: Perceptions and Perspectives, dir. Carmel Cefai and Louis Lagana, University of Malta Press, 2016.

« “After Great Pain”: The Epistemology of the Grave according to Emily Dickinson », Philosophy and Literature, 41/2, October 2017, 338-359.

« What’s in a Bank of Noon? Emily Dickinson and the Bird in the Garden », Textual Practice, 31/7, 2017.

« James Fenimore Cooper : La jeune fille et le voile dans Le Dernier des Mohicans », Gradiva, 18/1, 2017.

« The Praise of Cosmopolitanism: The Confidence-Man by Herman Melville », Connotations, vol. 29, 2020.

« Fathers and Lovers: As I Lay Dying by William Faulkner », Amerikastudien / American Studies, 65/1, 2020.

« James Fenimore Cooper: The Veil and the Maiden in The Last of the Mohicans », PLL Papers on Language and Literature, 56/3, 2020.