Publications de Régis Pochon

Maître de Conférences en Psychologie du Développement

Laboratoire : C2S - Cognition Santé Socialisation (EA 6291)

Contact :

Publications de recherche

Article dans des revues avec comité de lecture

Emotional lexicon understanding and emotion recognition: a longitudinal study in children with Down syndrome

C2S - Cognition Santé Socialisation (EA 6291)

Régis Pochon, Christelle Declercq

Anglais, Journal of Developmental and Physical Disabilities, vol.26, n°5, p.549-563,

Article dans des revues avec comité de lecture

Emotion recognition by children with Down syndrome: a longitudinal study

C2S - Cognition Santé Socialisation (EA 6291)

Régis Pochon, Christelle Declercq

Anglais, Journal of Intellectual and Developmental Disability, vol.38, n°4, p.332-343,

Article dans des revues avec comité de lecture

Peer violence, mental health and suicidal ideation in a sample of French adolescent

C2S - Cognition Santé Socialisation (EA 6291)

Régis Pochon, Catherine Potard, Violaine Kubiszewski, Roger Fontaine, Anne Courtois, Emmanuel Rusch

Anglais, International Journal of Mental Health Promotion, vol.16, p.267-278,

The aim of this study was to investigate the link between suicidal ideation, psychological morbidity and experiences with peer violence (victim or perpetrator) among adolescents. This study examined direct and indirect violence separately. A sample of 361 high school students from France completed a self-administered survey consisting of the Suicidal Ideation Questionnaire, the Rosenberg Self-Esteem Scale and the General Health Questionnaire. Indirect peer victimization experienced by girls and direct peer victimization experienced by boys were more strongly linked to suicidal thoughts. Indirect aggression was also related to suicidal ideation among boys only. Indirect victimization at school was linked to a drop in self-esteem, a factor strongly related to the level of suicidal ideation, particularly for boys. These findings show that adolescent peer violence must be given particular attention in educational institutions due to its links not only with suicidal ideation, but also more broadly with students’ psychological distress.

Communication orale

Conception de la situation pédagogique à 6 ans et théorie de l’esprit

C2S - Cognition Santé Socialisation (EA 6291)

Leila Bensalah, Camille Gavoille, Régis Pochon

Français, Colloque national Psychologie et réalité virtuelle [POSTER],

Communication écrite

Elaboration d’une tâche de reconnaissance des émotions à destination d’enfants porteurs de trisomie 21

C2S - Cognition Santé Socialisation (EA 6291)

Régis Pochon, Claire Touchet, Laure Ibernon

Français [POSTER], Colloque RIPSYDEVE. De la connaissance à la scolarisation des élèves à besoins particuliers : bilan et perspectives, Amiens, France,

Communication orale

Estime de soi et conduites de tutelle chez l’enfant de 5-6 ans

C2S - Cognition Santé Socialisation (EA 6291)

Leila Bensalah, Sophie Berjot, Charline Marcoux, Dimitri Voisin, Régis Pochon, Céline Clavel

Français, Colloque APSLF – RIPSYDEVE : Psychologie et Réalité Virtuelle, Rouen, France,

Communication orale

Reconnaissance multimodale de l’émotion: étude longitudinale chez l’enfant typique de 3 à 8 ans

C2S - Cognition Santé Socialisation (EA 6291)

Régis Pochon, Daniel Mellier

Français, Colloque du RIPSYDEVE "Attachement, tempérament, émotion", Turin, Italie,

Communication orale

Reconnaissance des émotions: Un point faible de la cognition sociale dans la trisomie 21?

C2S - Cognition Santé Socialisation (EA 6291)

Régis Pochon, Claire Touchet

Français, 56ème Congrès National de la Société Française de Psychologie, Strasbourg, France,

Communication orale

Pragmatique et narration chez les syndromes de Williams et les syndromes de Down

C2S - Cognition Santé Socialisation (EA 6291)

Claire Touchet, Régis Pochon, Luc Vandromme, Laure Ibernon

Français, 56ème Congrès National de la Société Française de Psychologie, Strasbourg, France,