[1] Declercq, C., Benallah, S., Comblain, A., Ferrara, S.*, Gobin, P., Hänninen, K., Legendre, F., Marroyo, L., & Martinez, S., Vy, M.* & Erasmus+Com-In Consortium (2023). How communication skills in youth with intellectual developmental disabilities are supported: An overview of the professional training and practices in Europe. European Conference on Developmental Psychology (ECDP), Aug 2023, Turku, Finland.
[2] Declercq, C., Benallah, S., Comblain, A., Ferrara, S.*, Gobin, P., Hänninen, K., Legendre, F., Marroyo, L., Martinez, S., Pochon, R., Vy, M.* & Erasmus+Com-In Consortium (2023) Un aperçu de la formation et des pratiques professionnelles en Europe sur l’accompagnement des compétences en communication des jeunes présentant des troubles du développement intellectuel. PIAGET-RIPSYDEVE 2023 : Psychologie du développement et de l'éducation : Enjeux actuels et défis pour le XXIème siècle, Jun 2023, Genève (Suisse), Suisse
[3] Ferrara, S., Aguert, & M., Declercq, C. (2023). Metaphor understanding in school-aged children: from a good-enough to a very good understanding? European Conference on Developmental Psychology (ECDP), Aug 2023, Turku, Finland.
[4] Ferrara, S.*, Aguert, M., & Declercq, C. (2023). Metaphor understanding in school-aged children: from good-enough to very good understanding?. 18th International Pragmatics Conference, Jul, Bruxelles (Belgique).
[5] Vy, M.*, Pochon, R., Famelart, N., Dollion, N., & Declercq, C. (2023). Assessing emotional regulation in children and adolescents with an intellectual developmental disorder (IDD) using a game situation: “The great ants’ race” task. European Conference on Developmental Psychology (ECDP), Turku, Finlande, 1er septembre.
[6] Ferrara, S.*, Aguert, M., & Declercq, C. (2022). La compréhension de la métaphore chez l’enfant d’âge scolaire : différents niveaux de compréhension ? Communication orale, 14ème colloque international RIPSYDEVE, 2-3 juin 2022, Montpellier.
[7] Vy, M.*, Pochon, R., Schiffler, F., & Declercq, C. (2022). Compréhension des émotions et fonctions exécutives : étude du développement typique et atypique (syndrome de Down). Communication orale, 14ème colloque international RIPSYDEVE, 2-3 juin 2022, Montpellier.
[8] Ledoux, V.*, Declercq, C., Stefaniak, N., & Caillies, S. (2020). La production d’inférences pragmatiques d’enfants bons et faibles compreneurs lors de la compréhension de lecture : approches transversale et longitudinale. 13ème colloque international RIPSYDEVE, 8-9 octobre, Nancy
[9] Godart-Wendling, B., Caillies, S., Baltazart, V., & Declercq, C. (2019). How the processes of meaning construction evolve during childhood. Conference Researching Metaphor - Cognitive and Other, 13-15 mai, Gênes.
[10] Declercq, C., & Pochon, R. (2018). Emotion knowledge in children and adolescents with Down syndrome : From the recognition of facial expressions to the comprehension of emotion words. Communication orale, World Down Syndrome Congress, Symposium : Emotional understanding in children and young people with Down syndrome : Developing ability and influencing factors, Glasgow, 24-27 juillet 2018.
[11] Gobin, P., & Declercq, C. (2018). Et si un soupçon pouvait se dissiper ? Rôle de la valence émotionnelle dans les effets de polysémie lors du traitement des mots. Communication orale, Colloque Langage et émotion, Montpellier.
[12] Declercq, C., Bertot, V., Le Sourn-Bissaoui, S., & Caillies, S. (2017). Figurative language comprehension in children with specific language impairment in relation with conversational perspective-taking and theory of mind abilities. Communication orale, 14th International Congress for the Study of Child Language, Symposium : Beyond words and between the lines : Pragmatic skills acquisition and development from a life span perspective, Lyon.
[13] Declercq, C., Boudjerada, H., & Pochon, R. (2016). Reconnaissance des expressions faciales émotionnelles et maîtrise du lexique dans le syndrome de Down. Colloque Langage et Emotions, Reims, 9-10 juin 2016 [poster]
[14] Declercq, C., Vistoli, D., Coutte, A., Besche-Richard, C., & Iakimova, G. (2016). Etude des potentiels évoqués dans le traitement des métaphores émotionelles. Colloque Langage et Emotions, Reims, 9-10 juin 2016.
[15] Obert, A., Gierski, F., Calmus, A., Flucher, A., Portefaix, C., Declercq, C., Pierot, L., & Caillies, S. (2015). Bases cérébrales et cognitives de la compréhension de l’ironie et de la métaphore verbale : études en IRMf. Journée des jeunes chercheurs de la SFR CAP-Santé, Reims, 20 mars 2015.
[16] Pochon., R. & Declercq C. (2014). Reconnaissance des émotions à partir d’indices non-verbaux et verbaux : étude comparative chez l’enfant porteur de trisomie 21. Colloque : Développements atypiques : quels apports pour la psychologie du développement ? Rennes, 17-18 avril 2014.
[17] Pochon, R., & Declercq, C. (2014). Usage de séquences filmées pour la reconnaissance bimodale des expressions émotionnelles : Etude chez l’enfant d’âge scolaire. Colloque APSLF – RIPSYDEVE Psychologie et Réalité Virtuelle, Rouen, 26-28 mai 2014.
[18] Obert, A., Gierski, F., Calmus, A., Portefaix, C. Declercq, C., Pierot, L., & Caillies, S. (2014). Traitement des métaphores verbales: substrats neuronaux et processus cognitifs. 9ème Journée Scientifique des Jeunes Chercheurs en Psychologie, Lille, 12 juin 2014.
[19] Stefaniak, N., Caillies, S., Declercq, C., Preto, F., & Meulemans, T. (2013). The semantic priming effect: How to explain individual differences? 17th annual meeting of the Association for the Scientific Study of Consciousness, San Diego (USA), 2-6 juillet 2013 [avec acte publié]